Tee ryhtiliike!

Tee ryhtiliike!

Yksi asia on aina muodissa, ja se on hyvä ryhti. Monella alkaa nykypäivänä ryhti lysähtää, jo nuorella iällä. Se johtuu useimmiten liiasta istumisesta, ja liian vähäisestä liikunnasta. Toimistotyö on hyvän ryhdin  pahin vihollinen. Valitettavasti kovin moni ei voi valita, etteikö enää koskaan tekisi toimistotyötä, sillä useimmat nykypäivän töistä, tapahtuvat tietokoneen ja netin välityksellä. Voimme kaikki kuitenkin tehdä parhaamme siinä asiassa, että pitäisimme ryhtimme mahdollisimman hyvänä, ja huoltaisimme lihaksiamme sillä tavoin, että ryhti on helppo pitää hyvänä. Kerron parhaat vinkkini siihen, miten sinäkin voit säilyttää ylvään ryhdin, vielä vuosikymmenten ajan.

  1. Jos sinulla mahdollisuus valita, valitse toimistoosi tai sinne, missä istutkaan suurimman osan päivästä, hyvät kalusteet. voit myös hankkia pöydän, jonka korkeutta on mahdollista säätää. Tällöin myös seisaaltaan työskentely onnistuu, ja selkä ei rasitu istumisesta niin paljoa. Esimerkiksi selkätuki, tai erillinen istuinalusta, tai jalkatuki, saattavat olla hyviä vaihtoehtoja, mikäli et saa itse valita huonekaluja.
  2. Nouse seisomaan, venyttele, ja kävele useita kertoja päivässä hieman sen sijaan, että vain istuisit paikallasi. Kaikenlainen liikkuminen päivän aikana, on pelkkää plussaa.
  3. Nukkuminen, ja etenkin asento jossa nukkuu on tärkeää sen kannalta, että niska-hartiaseutu ei menisi jumiin. Siksi kannattaa mieluummin nukkua kyljellään tai selällään kuin mahallaan. Hyviin tyynyihin panostaminen kannattaa myös, sillä liian korkea, tai liian pehmeä tyyny, joka ei anna niskalle oikeanlaista tukea, ei tue myöskään hyvää ryhtiä, ja saattaa pahentaa niskalihasten jumiutumista.
  4. Tee ryhtijumppaa, eli venyttele yläkroppaa ja selkää, ja treenaa selkälihaksia, ja keskivartalon syviä lihaksia, vähintään kerran viikossa, pitääksesi ne hyvässä kunnossa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *